Herken stresssignalen

Top Tien Stresssignalen

  1. Geen zin. Je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt.
  2. Gespannen. Je kunt je steeds moeilijker ontspannen, je blijft steeds op scherp staan.
  3. Futloos. Na je werk kom je tot niets.
  4. Kort lontje. Je raakt sneller aangebrand, krijgt eerder ruzie, bent sneller emotioneel.
  5. Piekeren. Je kunt dingen niet loslaten.
  6. Spanningsklachten. Je spieren zijn te gespannen. Je hebt last van hoofdpijn, spierpijn, pijn in de schouders, rug, armen of benen.
  7. Niet kunnen stoppen. Je hebt de neiging om maar door te blijven werken. Je blijft langer op kantoor, neemt vaker werk mee naar huis. Maar de resultaten worden minder, het werktempo gaat omlaag.
  8. Concentratieproblemen. Je dwaalt gemakkelijk af, houdt je hoofd er maar moeilijk bij. Je vergeet dingen. Daardoor maak je ook meer fouten.
  9. Slaapproblemen. Je valt slecht in slaap, slaapt niet door, je bent ’s morgens nog moe als je wakker wordt.
  10. Sneller ziek. De weerstand neemt af, dus pak je sneller die verkoudheid of dat griepje mee.

Herken je bovengenoemde signalen, blijf er dan niet mee doorlopen, maar grijp in en voorkom dat je klachten erger worden. Doe de stresstest om te zien of je voldoende herstelt van je dagelijkse portie (werk)stress, of meld je aan bij De Stressmanager, een online programma dat je helpt bij je stress- en energiemanagement.