Wie (thuis) hard werkt, moet ook hard herstellen

Vanuit de inspanningsfysiologie weten we dat bij het leveren van topprestaties ook optimaal herstel hoort. Dat geldt niet alleen voor (top)sport maar ook voor mentale inspanning. Hieronder een onze tips om thuis maximaal te herstellen.

Slaap voldoende

Slapen is de beste vorm van opladen en herstellen. Kijk of je een uurtje extra kan slapen. Ga eerder naar bed, sta wat later op of doe een keer een powernap in de middag. 

Tip: Drink geen alcohol (vanaf een paar uur) voordat je naar bed gaat. Alcohol in je bloed voorkomt dat je goed herstelt tijdens de eerste uren van je slaap.

Niksen

Het is een buzzword dat je de laatste maanden wellicht voorbij hebt zien komen. Voor thuiswerkers is dit hét moment om ermee te gaan oefenen. Niksen houdt in dat je probeert je brein even nergens mee te belasten: geen telefoon, geen muziek, geen krant. Gewoon: niks. 

 

Niksen houdt bijvoorbeeld in dat je in een lekkere stoel een aantal minuten naar buiten staart. 

 

Klinkt saai? Het is een van de meest productieve dingen die je kunt doen. Tijdens het niksen maak je ruimte in je hoofd. Het stimuleert je creativiteit en je geheugen. Bovendien kan regelmatig niksen ervoor zorgen dat je minder vermoeid de dag eindigt, waardoor je beter slaapt en dus de volgende dag fitter begint.

Bodyscan

De bodyscan is een techniek die veel wordt aangeboden in bijvoorbeeld meditatieapps. Download bijvoorbeeld de gratis VGZ Mindfulness App. Het principe is simpel: ga rustig zitten met je ogen gesloten en ‘scan’ je lichaam, lichaamsdeel voor lichaamsdeel. Begin bijvoorbeeld in je linker kleine teen en eindig in je kruin. Het is niet alleen een manier om te herstellen, maar dient ook een ander doel: door het vaker te doen leer je gaandeweg de signalen van je lichaam beter aanvoelen. 

Ademhalingsoefeningen

Dit kan je helpen om in mum van tijd je lichaam in een staat van ontspanning te brengen. Ook dit is belangrijk om regelmatig te oefenen. Zo word je er beter in. 

 

De simpelste variant: 3 seconden inademen door je neus, 5 seconden uitademen door je mond, 2 seconden pauze. Herhaal dit een paar minuten. Probeer bij elke uitademing je lichaam meer te laten ontspannen.

 

Thuiswerken herstellen

Beweeg voldoende

Nu we vooral binnen blijven, hebben fitnesswinkels het drukker dan ooit. En terecht. In beweging blijven is bittere noodzaak. Gelukkig is het absoluut onnodig om duizenden euro’s te investeren in fitnessapparatuur. Schaf bijvoorbeeld een springtouw aan of een set ringen voor aan je plafond. Hiermee kun je met gemak vrijwel elke spiergroep trainen en bovendien je uithoudingsvermogen op de proef stellen. En wie weet kom je zo wel fitter uit de quarantaine dan je erin ging.

 

Handige link

Thuiswerken door corona, hier moet je op letten